måndag 2 april 2012

En bra dag!

Idag har det varit en riktig slappardag. Men köksfönstret är putsat och vårgardinerna upphängda.

Lagade lite god mat också, den rätten kan jag varmt rekommendera: Fläskytterfile med dragonsås!


 
Så här har ni receptet:
600 g fläskytterfilé)
1 lLök
3 klyftor vitlök
5 tsk dragon
3 dl vispgrädde
2 dl crème fraiche lätt
1 msk kalvfond
Salt
Peppar   
Skär filén i 1-2 cm tjocka skivor. Bryn bitarna tills de fått fin färg. Krydda. Lägg köttet i en ugnssäker form.
Bryn löken och vitlöken i en gryta. Tillsätt dragonen.
Häll i grädden och crème fraiche. Tillsätt fond. Salta och peppra efter egen smak. Småkoka 1-2 min.
Häll såsen över köttet i formen. Låt stå i ugn 15-20 min på 175 grader.
Servera med ris och blandad sallad   

Efterlyste ju ett strutsägg i morse! Nu efterlyser jag mannen som passar till den här: 
Han hör liksom ihop med strutsägget.
Nu ska jag fortsätta kolla på en riktigt bra film på 4:an.

I morgon är det måndag igen...yiiipiiieeee//L8

2 kommentarer:

  1. Hej Lotta. Synd att jag missade dig på Willys. Nästa gång får vi handla samtidigt och inte mötas i bilarna :) Gott recept! Det ska jag nog testa en helg. Vi ses. Kram
    www.ida-mamma.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det misstaget får vi ju inte göra om Ida!
      Ja maten är jättegod, ha det bra tills vi syns på Willys;))

      Radera